Artikel
En artikelsamling med fyra artiklar med yrkesknep för bättre undervisning – material lämpligt att använda som underlag för fortbildning – finns nu att ladda ned som en sammanhängande pdf. Till...
Artikel
Det räcker inte alltid med en god planering för att skapa ett bra lärande. Det finns många knep och rutiner att ta till. Av avgörande betydelse är allt från barngruppens storlek och sammansättning...
Artikel
En artikelsamling med fyra artiklar och tillhörande mallar och filmer om förskollärarens pedagogiska ledarskap, finns nu att ladda ner som en sammanhängande pdf. Materialet är lämpligt att använda...
Artikel
Är det rimligt att barn kommer hem med blåmärken ibland? Hur långt sträcker sig förskolans ansvar? undrar den reflekterande föräldern.
Artikel
Att leda det pedagogiska arbetet i förskolan är ett stort uppdrag. Du som är förskollärare ska både ansvara för vad som erbjuds barnen och att detta genomförs av arbetslaget i enlighet med förskolans...
Artikel
Från norr till söder är trenden stark och allt fler förskolor investerar i lådcyklar som drivs med el. – Vi cyklar året om, säger pedagogen Anci Thyni på Myrans förskola i Piteå.
Illustration av slingrande vägar.
Artikel
Kunskapsdelning är nyckeln till ett kontinuerligt lärande i en tidspressad vardag, men vi har olika sätt att ta till oss ny kunskap. Den här artikeln handlar om hur du kan få olikheterna att bli en...
Illustration av en slingrande väg.
Artikel
Spontan och planerad undervisning, framlängesplanering och baklängesplanering, uppdrag och ansvarsfördelning. Bim Riddersporre guidar er i den här populära artikelserien, som nu är uppdaterad, utökad...
Bokomslag Undervisning i förskolan mot blå bakgrund
Artikel
Den här boken vänder sig till dig som arbetar i förskolan och som vill utveckla din kunskap och handlingskompetens när det gäller undervisning i förskolan.
Pedagoghunden Kiwi ligger på en filt, redo för bokstund med barnen.
Artikel
Förskolan Loket i Tyresö har fått extra hjälp i barngruppen. Några dagar i veckan jobbar pedagoghunden Kiwi med barnen.
Pojke skapar en teckning på en pekplatta.
Artikel
I fem år har forskare följt familjers digitala vanor för att se hur det påverkar barnens utveckling. Nu är resultaten från studien ”Att växa upp i en digital värld” klara.
Post it-lappar som bildar en tankekarta.
Artikel
Anniqa Lagergrens forskning spänner över ett brett område – från estetiska uttryckssätt till möjligheterna med digitala verktyg. Den gemensamma nämnaren är hennes vilja att hitta nya vägar för...
Askersunds kommuns planeringspedagoger
Artikel
Nu satsar Askersunds kommun på planeringspedagoger i förskolan. Förskollärarna Monika Davidsson och Malin Wikander rycker ut för att frigöra planeringstid för ordinarie personal.
Närbild av en tablet med Googlesök.
Artikel
Olga Boksjös forskning visar att digital teknik i förskolan kan användas på en mångfald sätt. – Det finns många kloka, kreativa och inspirerande undervisningsexempel i studien som kan användas som...
Artikel
Med små medel kan barn vara mer fysiskt aktiva inomhus, och alla rum på förskolan kan användas för rörelseaktiviteter. Mikaela Svanbäck-Laaksonen, universitetslektor vid Åbo Akademi i Vasa, Finland,...
Artikel
En artikelsamling med fyra artiklar om konfliktlösning i förskolan – material lämpligt att använda som underlag för fortbildning – finns nu att ladda ned som en sammanhängande pdf. Till artiklarna...
Artikel
Inom personalgruppen uppstår konflikter som en naturlig del av arbetet. De flesta är viktiga indikatorer på att man kan behöva göra överenskommelser eller prata igenom vilka värderingar som ska gälla...
Artikel
Förskolan Solstrålen arbetar efter traditionell pedagogik i nära samarbete med Wången, det stora utbildningscentrumet för häst med anor tillbaka till 1600-talet.
Artikel
Att ta vara på alla medarbetares kompetens är viktigt för en god kvalitet i förskolan. Det gäller inte minst gruppen personal med ”övrig utbildning” som saknar formell kompetens för arbetet. Även den...
Artikel
Läroplanen gäller alla – även personal med ”övrig utbildning”. Vad är rektorns, förskollärarens, arbetslagets och den icke utbildade personens ansvar i samband med läroplanen? (Del 2 av 3)