Artikel
Ett samarbete med matematikutvecklaren i Askersunds kommun har gett goda resultat på förskolan Gullvivan. Med välplanerade matematikaktiviteter och lekar får barnen träning i att räkna och resonera...
Artikel
Lek och tematiskt arbetssätt är centralt i förskolan och ger barn möjlighet att leka fram sin förståelse. Genom lekresponsiv undervisning kan förskollärare skapa förutsättningar för barn att...
Artikel
När förskolläraren blir en del av leken öppnar sig oändliga möjligheter till att påverka barns lärande och utveckling. Ingrid Pramling Samuelsson och Maria Magnusson berättar om lekresponsiv...
Lek
Tre förskolebarn i lek på gräsmatta
Artikel
I framtidens förskola kommer både den fria och den pedagogiska leken ha en viktig roll, tror forskaren Robin Samuelsson. Artificiell intelligens, till exempel robotar, kommer att finnas i högre grad....
Artikel
Hur ska man kunna realisera läroplanens ökade krav på undervisning samtidigt som man vill behålla barnens tid för lek och olika former av lekfullt lärande? Robin Samuelsson ser guidad lek som en väg...
Artikel
”Forskning mer socialt och roligt än vad jag trodde”. Att som pedagog vara med i den digitala leken, ställa frågor och väcka samtalsämnen som kan lyfta den pedagogiska vinningen av en viss app är...
Lek
Artikel
Det finns omfattande forskning och litteratur som berör leken. Många som skriver om lek är eniga om att begreppet är mångfasetterat, och det finns inte någon lekteori som täcker in alla...
Lek
Artikel
Guidad lek kan hjälpa barn att komma in i leken även om de inte kan språket. Men det gäller att ha fingertoppskänsla och inte påverka leken för mycket. Då kan barnen tröttna och lämna leken.
Artikel
Robin Samuelssons forskning handlar om hur det går till när barn tidigt lär sig något nytt. Genom att observera barn med svenska som andraspråk har han sett hur leken skapar gynnsamma ramar för hur...
Artikel
Brummande bilar eller rollek med dockor. Genom leken utforskar och lär barnen. Men hur får vi alla barn att leka med alla leksaker?
Artikel
Forskare och förskollärare samarbetar i ett nytt nätverk för utveckling av en lekbaserad utvecklingspedagogik. Det handlar om hur man kan utmana och stötta barn i förskolan att utveckla sin...
Artikel
De är ofta inblandade i konflikter och har skämtsamt kallats samhällets våldsammaste grupp. Och de kan konsten att ställa frågan ”Varför?” i ett oändligt antal led. Säkert känner du igen tre- och...
Artikel
Hur upplever de yngsta barnen själva lekstunderna? Hrönn Pálmadóttir berättar om hur det är att forska om just detta, och vad hon kommit fram till i sin forskning.
Lek
Artikel
Vilken typ av lekar bjuder in till gränsöverskridande roller, och vilka är mer könsstereotypa? Och hur jämställda är utomhuslekar i detta avseende? Eva Änggård ger exempel och sammanfattar sina...
Artikel
Docent Eva Änggård ger autentiska exempel på förskolebarns olika lekar utomhus och visar hur dessa kan tolkas ur ett genusperspektiv. Superhjältelek, familjelek, djurlekar och fysiska lekar...
Genus och utomhuspedagogik del 1: Vad säger forskningen?
Artikel
Vad säger forskningen om könsmönster i barns lekar? Och har utomhusleken bättre förutsättningar för jämställd lek? Docent Eva Änggård ger en översikt i denna första del i en artikelserie om genus i...
Artikel
Det finns en risk att läroplanen tolkas som om leken i sig inte är viktig, vilket kan leda till att den fria leken får ge plats för den mer organiserade leken, menar forskarna Jane Brodin och Karin...