Askersunds kommuns planeringspedagoger
Artikel
Nu satsar Askersunds kommun på planeringspedagoger i förskolan. Förskollärarna Monika Davidsson och Malin Wikander rycker ut för att frigöra planeringstid för ordinarie personal.
Illustration som symboliserar två personer som leder tillsammans.
Artikel
Att två rektorer arbetar i ett samledarskap blir allt vanligare. På Hertsöns förskolor i Luleå samleder Catarina Ek och Åsa Snäll. Här berättar de om sitt samledarskap, som resulterat i ”Team...
Artikel
Enligt läroplanen ska det förekomma undervisning i förskolan. Skiljer sig förskoleundervisningen från skolans undervisning, och hur i så fall? Och hur kan vi veta att undervisningen stöttar barnen...
Artikel
De flesta av oss vet nog ungefär vad som menas när någon säger att förskolan arbetar med tema eller projekt. Men är det samma sak? Skiljer sig en fokusvecka från ett tema? Och vad menas med...
Artikel
Samtal i grupp där flera olika röster får höras, är en viktig del i det kollegiala lärandet. För att gruppsamtalen ska vara så givande som möjligt visar Annika Cederberg-Scheike en arbetsmodell i fem...
yngre skolbarn med skolväskor på väg till klassrummet
Artikel
– Jag skrev avhandlingen för pedagoger ute i verksamheten. Den har ett innehåll som kan användas till diskussioner om barns övergångar, även på centrala nivåer. Det säger Therese Welén, som berättar...
gympa
Artikel
Greveholms förskola är förskolan där man helt inriktar sig på en enda åldersgrupp: femåringarna. Det ger stora möjligheter både i valet av material och aktiviteter, berättar personalen, som ser det...
Artikel
Efter sommaren startar en intensiv period med introduktion av nya barn, nya föräldrar och ny personal. På Förskoleforum hittar du artiklar och arbetsbesparande mallar som hjälper er att ge både barn...
Artikel
Förskolläraren Lena Östberg arbetar på öppna förskolan i Strömstad. Här berättar hon mer om denna verksamhet, som kan se ut på olika sätt.
pratbubblor
Artikel
Det krävs tillit mellan pedagoger och föräldrar för att samarbete kring barnet och dess behov ska bli så bra som möjligt. Här berättar leg. psykolog Anna Hellberg Björklund om olika strategier för...
pusselbitar som symbol för team
Artikel
Arbetslaget ska med gemensamma krafter erbjuda barngruppen en bra utbildning och göra det tryggt för vårdnadshavarna att lämna sina barn hos er. Men vilka utmaningar kan det finnas i uppdraget för...
pusselbitar team
Artikel
Att språk och samtal fungerar på ett bra sätt är viktiga faktorer när ett nytt arbetslag ska börja arbeta tillsammans. Ingen av er kan göra ett riktigt bra arbete utan att kunna prata om uppdraget...
Artikel
Inte sällan framhålls betydelsen av att utveckla en för verksamheten gemensam idé – en vision eller en profil – som kan vara vägledande för arbetet. Men vilken funktion har profilering av förskolan...
Karin Vestman och Sara Bergström
Artikel
Stort engagemang och starka visioner, i ett nära samarbete mellan kommunledningen och förskolorna – det kännetecknar förskoleverksamheten i Avesta kommun.
Artikel
I socioekonomiskt utsatta områden är andelen barn som går till förskolan generellt lägre jämfört med andra områden. Men förskolan är viktig och Stockholms stad arbetar med att öka inskrivningsgraden....
Artikel
Det behövs ett nytt sätt att tänka, tycker Christian Eidevald, där målet är att alla barn i staden, inte bara de på den egna enheten, ska få en så bra förskola som möjligt. Resurser och kompetens bör...
Artikel
I framtidens förskola har det blivit ett återtåg mot mjukare värden. Relationer och värdegrundsfrågor kommer att värderas högre, tror Anette Emilson. Att ge barn en känsla av tillhörighet kommer att...
Artikel
Språktorget, musik- och dramatorget, ateljén och rörelsetorget är navet i undervisningen på Ängslyckans förskola. Här bedrivs en ämnesinriktad undervisning i drama, musik, språk, rörelse och...
Artikel
Planering och struktur är nyckelord för en lyckad gruppinskolning. Vet alla pedagoger vem som gör vad kan allt fokus läggas på de nya barnen. För även om barnen skolas in i grupp är individen i...
Artikel
Covid-19-pandemin har gjort att allt mer pedagogisk verksamhet, på alla nivåer i utbildningssystemet, sker på distans och via digitala verktyg. Detta är dock inte möjligt i förskolan. Vad är viktigt...