Artikel
Som vuxen i förskolan behöver man påminna sig om att man är en ständig förebild för barnen. Om man i arbetslaget visar att man kommer överens, kommunicerar med och bemöter varandra på ett...
Artikel
Många barn som börjar i förskolan bor växelvis hos två olika vårdnadshavare. Att involvera barnets båda hem i förskolan är av stor betydelse, och ibland behöver introduktionen anpassas efter detta.
Artikel
Sömn, avkoppling och andra sätt för återhämtning är nödvändigt för att främja balanserade och välavvägda dagar för barnen i förskolan. Hemmiljön och förskolemiljön ser inte likadana ut, och...
Artikel
När förskolan bedriver ett genomtänkt arbete med vila och återhämtning över hela dagen, skapas verkligen skyddande element för barnen, som stärker dem både i stunden och på sikt.
Förskolans kapprum med ett av barnens fack innehållande docka, mössa och två nappar
Artikel
Olika introduktionsmodeller har stått i fokus under den senaste fasen i forskningsprojektet om introduktion i förskolan. Ta del av resultaten här!
Artikel
För att kunna förebygga stress hos barn i förskolan är det viktigt att vara medveten om vad som kan vara stressande i verksamheten. Den här avslutande artikeln i serien om barn och stress kartlägger...
Artikel
När pedagogerna i förskolan märker att ett barn är stressat kan det kännas svårt att ta upp frågan med vårdnadshavarna. Men dialogen med hemmet är viktig för barnets välmående. Hur gör man för att...
Artikel
Hur kan du som stöttande vuxen i förskolan hjälpa barn att hantera och återhämta sig från stress? Vilka situationer blir barn stressade av, och när riskerar stressen att få skadliga konsekvenser?...
Artikel
Adhd är en av de vanligaste diagnoserna hos barn och unga. Men de barn och unga man då oftast pratar om är elever i skolan. Hur ser det ut i förskolan? Hur ska vi tänka där?
Artikel
Ett- och tvååringarnas lekar är ofta fysiska och sensoriska, som att hoppa, jaga, springa, känna och plaska. Samtidigt är behovet av trygghet stort. Så här kan du möta de yngsta barnens behov i...
Artikel
Barn som nyss har flytt från sina hem och sin forna trygghet, behöver särskild omsorg när de kommer till förskola i ett annat land. Pia Håland Anveden ger många praktiska exempel på vad förskolan kan...
Artikel
Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan är ett alldeles speciellt uppdrag. Ju yngre barnet är, desto viktigare är det att ha ett samspel av god kvalitet med en trygg och närvarande vuxen.
Artikel
Allt fler höjer sina röster för att uppmärksamma barns stress, så även pedagoger i förskolan. Men det är lätt att missa signalerna. I den här artikeln får du verktyg för att kartlägga stressen i...
Artikel
Hur påverkas inskolningen om ett barn växt upp med sociala restriktioner? Vi vet inte. Men vi vet att inskolningar är svåra för de flesta barn, resonerar Birthe Hagström. 
Artikel
Planering och struktur är nyckelord för en lyckad gruppinskolning. Vet alla pedagoger vem som gör vad kan allt fokus läggas på de nya barnen. För även om barnen skolas in i grupp är individen i...
Artikel
Hur uppfattar barnen vilan? Och hur kan man öka deras inflytande på ett sätt som är praktiskt hanterbart? Här får ni diskussionsunderlag och förslag på frågor att ställa till barnen för att undersöka...
Artikel
Snuttefilt, gosedjur, övergångsobjekt – många barn har med sig något personligt varje dag som de använder när tröst och trygghet behövs. Varför vill vissa barn ständigt ha sin snutte, medan andra...
Artikel
Läroplanen tydliggör att barn i förskolan ska erbjudas en väl avvägd dagsrytm med både vila och aktiviteter som är anpassade efter deras behov. Samtidigt är vilan ett tema som kan skapa diskussioner...
Artikel
Hur vägleder pedagoger barn och hur synliggörs olika normer och värderingar? Det har Anna Rantala fokuserat på i sin forskning.
Artikel
I den tredje och sista delen i serien om att möta barn med trauma i förskolan, fördjupar vi oss i det konkreta arbetet med att främja traumamedvetna verksamheter.