Artikel
När förskolan dokumenterar sitt arbete mot läroplanens mål räcker det inte med att beskriva aktiviteter. Dokumentationen behöver också riktas mot det som sker i mötet med barnen – relationerna och...
Artikel
Tid och engagemang läggs på olika insatser och projekt, men ofta får vi inte den effekt vi önskar. Hur kan vi åstadkomma en förändring som håller i sig? I den här artikeln får vi ta del av konkreta...
Artikel
Tid och engagemang läggs på olika insatser och projekt, men ofta får vi inte den effekt vi önskar. Hur kan vi åstadkomma en förändring som håller i sig? Matilda Gniste och Karin Gustafsson delar med...
Artikel
Catarina Wahlgren har i sin forskning fokuserat på fotots roll i dokumentationspraktiken, ett vanligt inslag på många förskolor.
Artikel
Enligt läroplanen ska det förekomma undervisning i förskolan. Skiljer sig förskoleundervisningen från skolans undervisning, och hur i så fall? Och hur kan vi veta att undervisningen stöttar barnen...
Artikel
– Jag skrev avhandlingen för pedagoger ute i verksamheten. Den har ett innehåll som kan användas till diskussioner om barns övergångar, även på centrala nivåer. Det säger Therese Welén, som berättar...
Artikel
Det finns stora skillnader i kvalitet mellan olika förskolors undervisning i språk, skrivning och läsning. Det visar en studie från Göteborgs universitet.
Artikel
Genom praktiknära forskning ska förskollärare i Stockholm undersöka barnens språklärande. Genom att filma olika situationer och sedan analysera dem med teoretiska begrepp kan förhoppningsvis den nya...
Artikel
Förskolan står inför ett vägskäl. I framtiden kommer förskolan att skolifieras med kunskapskrav och lektioner. Alternativt fortsätter förskolan i en socialpedagogisk riktning med lek och lärande...
Artikel
Eva M Johansson disputerade med avhandlingen ”Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget. En etnografisk studie om bedömningspraktiker i förskolan.”
Artikel
Hur undviker man dokumentationens etiska fallgropar och tydliggör att det förskolan och inte barnet som bedöms? Med Likvärdighetskompassen får ni ett arbetsredskap som ligger väl i linje med...
Artikel
Dokumentation är inte något valfritt i förskolans uppdrag utan något som måste göras. Men vad innebär det att följa och dokumentera barns utveckling och lärande? Styrdokumentens vida formuleringar...
Artikel
Den specialpedagogiska dokumentationen kan synliggöra situationer och relationer där svårigheter uppstår, såväl som sådant som fungerar. Men de etiska frågorna och förskolans värdegrund måste vara...
Artikel
Bedömning är en viktig faktor när det gäller att utforma undervisningen så att den leder till barns lärande. Didaktisk sambedömning kan vara ett sätt att utveckla bedömningspraktiken på förskolan,...
Artikel
I svensk förskola förekommer flera olika bedömningsformer och de bygger på olika vetenskapliga grunder. En del av dem är förenliga med förskolans policy i Sverige medan andra kan ses som oförenliga...
Artikel
Förskolans indikatorer är främst ett diskussions- och reflektionsmaterial men används även i det systematiska kvalitetsarbetet. En förskolechef, en pedagogista och en pedagog i Sundsvalls kommun...
Artikel
Här fortsätter Ann S. Pihlgren sin forskningsbaserade genomgång av olika pedagogiska stilar och hur dessa påverkar lärandet i förskolan. Vilken stil har du själv, och hur kan du förbättra den?
Artikel
De olika pedagogiska stilar som personalen använder styr lärandet och påverkar barnens förutsättningar för utveckling. Vilken stil har du och kan du förbättra den? I den här artikeln delger Ann S....
Artikel
Stort engagemang och starka visioner, i ett nära samarbete mellan kommunledningen och förskolorna – det kännetecknar förskoleverksamheten i Avesta kommun.
Artikel
Pedagogisk dokumentation är inte bara ett praktiskt verktyg, utan också ett förhållningssätt. Forskaren Karin Alnervik visar hur dokumentationens två sidor kan komma till uttryck i förskolan.