Artikel
Pedagogisk miljö, delaktighet och inflytande är begrepp som diskuteras flitigt inom pedagogisk forskning. Men hur kan de förankras i förskolans dagliga verksamhet? Fanny Davidsson klargör begreppen...
Närbild av en tablet med Googlesök.
Artikel
Olga Boksjös forskning visar att digital teknik i förskolan kan användas på en mångfald sätt. – Det finns många kloka, kreativa och inspirerande undervisningsexempel i studien som kan användas som...
Post it-lappar som bildar en tankekarta.
Artikel
Anniqa Lagergrens forskning spänner över ett brett område – från estetiska uttryckssätt till möjligheterna med digitala verktyg. Den gemensamma nämnaren är hennes vilja att hitta nya vägar för...
Artikel
Forskning visar att förskola och skola allt mer närmar sig varandra i termer av uppdrag, innehåll och form. Vad innebär detta för förskoleklassens verksamhet? Vilken plats får förskoleklassen i barns...
Artikel
Den undervisningsmiljö barnen möter påverkar vad och hur de lär sig. I sex artiklar och sex korta filmer berättar Ann S. Pihlgren om vilka undervisningsmiljöer barnen möter på förskolan och om hur vi...
Artikel
Språktorget, musik- och dramatorget, ateljén och rörelsetorget är navet i undervisningen på Ängslyckans förskola. Här bedrivs en ämnesinriktad undervisning i drama, musik, språk, rörelse och...
Artikel
Jonna Larssons studier fokuserar på barns lärande och lek i relation till naturvetenskap som lärområde. Hennes resultat visar på betydelsen av att stötta barn i att lära om naturen och vetenskapen...
Artikel
Att främja tillhörighet för barn i förskolan genom pedagogiskt arbete – hur gör vi det? Vad styr våra pedagogiska intentioner?
Artikel
Dockvrå, hemvrå eller lägenhet. Förskolans olika rum – och olika namn på rummen – skapar olika genusförutsättningar. En trend just nu är att byta namn på hemvrån för att ge den nytt liv och nya...
Artikel
Bättre nattsömn och bättre koncentration. En rad positiva effekter väntar förskolor som vistas mycket utomhus. – Barn blir mer nyfikna och rörliga i både kropp och sinne, säger Fredrika Mårtensson,...
Artikel
Digital kompetens lyfts fram i förskolans reviderade läroplan och 80 procent av landets tvååringar använder digitala plattformar. Men hur påverkas småbarnshjärnan av skärmar?
Artikel
Vad innebär matematisk förståelse – och vilka förutsättningar krävs för att förskolebarn ska utveckla denna förmåga? Här får du kunskap, tips och frågor att reflektera över enskilt eller i...
Artikel
Anette Boye Koch arbetar som docent och forskare på pedagogutbildningen på VIA University College i Århus. Hennes ämne heter "dagtilbudspædagogik", vilket närmast kan översättas med...
Artikel
Marja-Kristiina Lerkkanens forskningsområde handlar om utbildning och utbildningspsykologi. Hon har en mångårig erfarenhet som forskare och har studerat allt ifrån lärarstress till hur barn utvecklar...
Artikel
Med små medel kan barn vara mer fysiskt aktiva inomhus, och alla rum på förskolan kan användas för rörelseaktiviteter. Mikaela Svanbäck-Laaksonen, universitetslektor vid Åbo Akademi i Vasa, Finland,...
Artikel
På ett Makerspace delar pedagoger material, idéer och kunskap. Forskaren Sophie Landwehr Sydow har följt Kvasar, ett Makerspace i Sundbyberg.
Artikel
En artikelsamling med artiklar om lärande undervisningsmiljöer – material lämpligt att använda som underlag för t.ex. en studiecirkel – finns nu att ladda ner som en sammanhängande pdf.
Artikel
Kristina Thorshag arbetar som universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Nu har hon skrivit en intressant licentiatuppsats....
Artikel
Artikel med film. Hur barnet ser på sig själv som lärande varelse kommer att påverka möjligheterna att utvecklas och lära under hela livet. Därför behöver förskolan arbeta aktivt med att stärka barns...
Artikel
En videofeedback-metod där man utgår från inspelade filmsekvenser och genom dem får syn på interaktion och samspel. Det är Marte Meo, som används i en hel del svenska förskolor.